Gezien het recente verleden is dat geen onterechte vraag. Vorig jaar maakte
Porsche 6,8 miljard euro winst met de handel in aandelenopties Volkswagen,
en ‘slechts’ 1 miljard winst met de verkoop van auto’s.
Slim gehandeld
Maar Porsche scoorde ook met de handel in andere opties. Bijna 400 miljoen
euro winst verdiende het bedrijf met de handel in diverse hoofdfondsen op de
Duitse aandelenbeurs DAX.
Enkele hedgefondsen hebben Porsche nu aangeklaagd. Zij claimen dat Porsche
tegen de eigen bedrijfsstatuten in handelde. Het bedrijf maakt tenslotte
auto’s en is geen hedgefonds. Toch gedraagt het zich wél als zodanig, en dat
mag niet, vinden de echte hedgefondsen.
Calimero?
De aanklachten tegen Porsche lijken meer op een poging om nog iets van de
grote verliezen terug te krijgen, die de hedgefondsen leden.
Veel van hen gingen vorig jaar short op aandelen Volkswagen. Ze gokten erop
dat het aandeel zou zakken in waarde vanwege slecht nieuws. Dat slechte
nieuws hád geweest moeten zijn dat het Porsche niet gelukt was om een
meerderheidsaandeel te krijgen in Volkswagen.
Het omgekeerde bleek het geval. Porsche kondigde aan via aandelen en opties
bijna 75 procent van de aandelen Volkswagen te hebben. Het aandeel
Volkswagen spoot omhoog. Daar de hedgefondsen geleende aandelen gebruikten
om te shorten, moesten ze als een gek aandelen Volkswagen kopen om hun
verliezen af te dekken.
Daardoor kreeg Volkswagen op de beurs nog een extra 'schop omhoog', waardoor
nog meer hedge funds moesten afdekken - en zo verder. Uiteindelijk verloren
hedge funds miljoenen, geld dat ze nu mogelijk proberen terug te krijgen van
Porsche. Het aandeel Volkswagen kostte even meer dan 1000 euro per stuk.
Grootverdiener
Porsche bleek de geheime speler te zijn die juist flink verdiende aan de
aandelenhandel. Handelaren vroegen zich vorig jaar al af wie toch de grote
verkoper van al die aandelen was. Porsche dus.
Hoewel het destijds aankondigde bijna 75 procent van de aandelen Volkswagen te
hebben, heeft het er nu nog maar iets meer dan 50 procent. Die bijna 25
procent aandelen zjin tegen woekerprijzen verkocht aan de hedgefondsen.
Kat in de zak?
Een andere vraag is of Porsche op de lange termijn in de problemen komt. Het
bedrijf kocht Volkswagen maar weigert duidelijk te maken of en hoeveel geld
het daarvoor geleend heeft.
Volgens de Financial Times had Porsche vorig jaar zomer, dus vlak voor de
overname van Volkswagen, voor ongeveer 31 miljard euro aan opties op andere
aandelen op de balans staan. Als Porsche die opties gebruikt heeft als
onderpand om leningen aan te gaan, kan het in grote betalingsproblemen raken
als de waarde van die opties inzakken.
Wat zeker geen onrealistisch scenario is, gezien de forse dalingen op de
beurzen de afgelopen zes maanden.
Met de billen bloot
Het eerste 'alarm-moment' komt mogelijk in maart. Dan moet Porsche een
bestaande lening van 10 miljard euro terugbetalen of herfinancieren. Het
laatste zal waarschijnlijk tegen een veel hogere rente moeten gebeuren.
Dat terwijl de autoverkopen over de hele linie ingezakt zijn, en er nauwelijks
nieuw geld de bedrijfsschatkist binnenvloeit. Uiteindelijk kan de
optiehandel voor Porsche alsnog een gevoelige bom blijken te zijn, in plaats
van een gouden ei.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl